Jij bent zeker nooit moe!

Jij bent zeker nooit moe! Maxima en Willem Alexander heb je zeker niet gesproken tijdens de Uitblinkerslunch? Jij doet dit alleen voor de aandacht! Je hebt vast flink promotie gemaakt dit jaar! Heb je dit jaar nog wel tijd gehad om les te geven? Jou is natuurlijk alles vanzelf gegaan in het onderwijs! Jij kan vooral jezelf goed verkopen, het gaat vast niet om hoe goed je als docent bent! Een afspraak met de minister is zeker vooral voor het fotomoment! Jij was zelf zeker een voorbeeldige leerling! Jij wordt straks zeker leidinggevende, dan hebben we helemaal geen goede leerkrachten meer! Leraar van het jaar worden is toch helemaal niet leuk! Wat vind jij nou van Johnny de Mol, jij kent hem toch?


Veel (dezelfde) vragen, vooroordelen en meningen zijn er de afgelopen tijd op me af gekomen. Iets wat ik niet gewend ben en waardoor ik even wat stiller ben geweest op social media. Sommige opmerkingen raakten me (zowel positief als negatief), andere verbaasde me en soms moest ik er gewoon even om lachen. Aangezien veel vragen en opmerkingen steeds terug komen, geef ik graag op al deze vragen antwoord.



Vraag: Jij hebt zoveel energie, ben jij nooit moe?

Antwoord: Ik ben super moe, elke lesperiode weer. Ik kijk dan ook enorm uit naar de zomervakantie. Ik heb zelfs een keer gedacht om overal mee te stoppen. Ik wilde zelfs even het onderwijs uit. Een fulltime baan én allerlei dingen ernaast doen én een druk sociaal leven is moeilijk te combineren. Maar dat is het voor mij betreft helemaal waard. Ik krijg enorm veel energie van alle mooie dingen die ik mag doen en waarvoor ik word uitgenodigd. Ik weet waar ik voor sta en waar ik het voor doe! Ik probeer ook overal heen te gaan, mensen te helpen, mijn enthousiasme en passie te delen en het mbo, werken in het onderwijs en het Talentenpaspoort te promoten. Ik ben zo blij, trots en dankbaar dat ik dit allemaal mag doen samen met andere mooie mensen uit het onderwijs en ik ben nog lang niet klaar.

Vraag: Is bij jou alles vanzelf gegaan in het onderwijs? Heb je daarom gewonnen?

Antwoord: Hier moet ik altijd om lachen. Een officiële waarschuwing op mijn eerste baan, geen contractverlenging krijgen, omdat er te weinig nieuwe studenten zijn, geen contractverlenging krijgen, omdat ik te ambitieus zou zijn, tegengewerkt worden als ik met innovatieve ideeën kom, afgunst van collega’s enz. Nee, het is zeker niet vanzelf gegaan, ik heb er kei hard voor gewerkt. Altijd met veel liefde, plezier, enthousiasme en met mijn eigen missie en visie op onderwijs.

Vraag: Jij doet dit zeker alleen voor de aandacht voor jezelf?

Antwoord: Dit is letterlijk gezegd door een andere mbo docent. Ik zou dit alleen doen voor mezelf, zodat ik aandacht zou krijgen voor mezelf en in the picture zou staan. Natuurlijk doe ik dit voor de aandacht! Alleen niet voor mezelf, maar voor het onderwijs en voor het mbo. Ik wil iedereen laten zien hoe mooi en waardevol ons beroep is, hoe trots we daar op moeten zijn en hoe geweldig onze mbo studenten zijn. Ik hoop mensen te inspireren en motiveren om het onderwijs in te gaan en ik hoop dat ik kan bijdragen aan het verbeteren van het imago van het mbo, want dat verdienen ze!

Vraag: Heb je Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima wel gesproken tijdens de lunch?

Antwoord: Maxima zat bij mij aan tafel en daar heb ik een leuk gesprek mee gevoerd. Ze kende alle namen en wist welke prijzen we hadden gewonnen. Ik vond haar een hele warme, open en slimme vrouw die iedereen bij het gesprek betrok en oprecht geïnteresseerd was. We hebben het gehad over haar kinderen, over de effecten van corona op jongeren, over haar stichting die zich richt op mentale gezondheid, over het vertrouwen wat mensen hebben in het Koningshuis en haar gevoel hierbij en over diverse andere onderwerpen. De Koning zat aan een andere tafel, dus die heb ik weinig gesproken.

Vraag: Als ‘leraar van het jaar mbo 2021’ heb je vast promotie gemaakt en liggen de banen vast voor het oprapen?

Antwoord: Leraar van het jaar is helaas geen reden voor promotie, of voor een stijging in je salaris. Alleen bepaalde functies of taken naast je lesgevende taken zijn een reden voor een hogere schaal. Die functies krijg je dan weer niet zo snel, want daarvoor moet je veel ervaring hebben. Ik kan ongetwijfeld wel voor hetzelfde geld op een andere school gaan werken, want er zijn vacatures genoeg. Een stijging in salaris is overigens altijd welkom, want ik ben van mening dat excellente docenten ook beloond moeten worden en dit niet afhankelijk moet zijn van de taken die je erbij doet.

Vraag: Jij hebt vast gewonnen, omdat je jezelf goed kan verkopen, het gaat vast niet om hoe goed je als docent bent!

Antwoord: Collega’s en studenten hebben me hiervoor opgegeven door hoe ik ben als docent. Pas later in de verkiezing moet je ‘jezelf verkopen’ door in een pitch te vertellen waar je voor staat als docent, wat je belangrijk vindt en wat je gaat doen als je wint. De jury bestaat uit diverse vakmensen uit het onderwijs die niet letten op degene met de beste praatjes, maar op degene met het beste verhaal. Ze willen dat de winnaar een échte ambassadeur is voor het mbo, dus ze zijn heel kritisch en nemen de verkiezing heel serieus.


Vraag: Is leraar van het jaar worden leuk? Antwoord: Het is hectisch, druk en je hebt als je wint geen idee wat er allemaal op je af komt. Maar deze winst is echt geweldig, een kroon op je werk, het maakt je zo trots en dankbaar als docent en je maakt super veel mee. Ik heb zoveel mooie gepassioneerde onderwijsmensen leren kennen, ik heb een prijs uit mogen reiken bij de WorldSkillswedstijd, ik mag met de minister in overleg, ik werk samen met onderwijsmensen uit Nederland, ik denk mee over campagnes, ik denk mee met OCW, ik ben betrokken bij Leraar24, ik heb geluncht met het Koningspaar, ik ben betrokken bij de Big Improvement Day, ik mocht mijn expertise delen op tv, heb leuke interviews en podcasts mogen doen, mag spreken op onderwijsevents en workshops geven aan docententeams. Voor mij bestaat deze winst alleen maar uit hoogtepunten met als doel om het onderwijs, met name het mbo, zo positief mogelijk in beeld te brengen. I love it!

Vraag: Is de afspraak met de minister alleen voor het foto moment?

Antwoord: Nee! De minister van onderwijs gaat graag met mij en mijn studenten, of collega’s in gesprek om te bespreken wat anders/beter moet in het onderwijs. Wij weten immers het beste wat er speelt en wat er moet veranderen. Als leraar van het jaar heb je dus écht een stem. Zijn eerste werkafspraak was met mijn klas en toen al merkten we zijn betrokkenheid en interesse in het mbo. Hij stelde veel vragen aan mijn studenten en aan mij en heeft direct wat met mijn tips gedaan. In juli staat er bijvoorbeeld een live overleg gepland met de docenten van het jaar van het mbo, hbo en universiteit.

Vraag: Was jij zelf een voorbeeldige leerling?

Antwoord: Nee, helaas niet. Ik was ongemotiveerd, kletste veel, was onrustig, heb elke toets gespiekt, maakt nooit huiswerk en vond school vreselijk saai. Docenten zagen alleen mijn gedrag en niet het onzekere meisje wat er achter staat. Mijn mentor heeft zelfs ooit gezegd: ‘jij gaat nooit wat bereiken in je leven.’ Er waren maar weinig docenten die me konden boeien. De docenten die me wel geraakt hebben, zijn altijd een voorbeeld voor me geweest en hebben met gemotiveerd om de docent te worden die ik nu ben.

Vraag: Heb jij dit jaar nog wel tijd gehad om les te geven?

Antwoord: (Bijna) al mijn lessen zijn door gegaan. Er is wel veel geschoven in het rooster om ervoor te zorgen dat ik alle andere dingen kon doen waarvoor ik werd gevraagd. Ik moest dus alles in mijn eigen tijd inhalen. Sinds deze maand heb ik wat meer ruimte in mijn rooster gekregen en neemt een collega een aantal lessen van me over.

Vraag: Jij wordt zeker leidinggevende? Dan hebben we straks helemaal geen goede docenten meer over.

Antwoord: Ik ambieer wel een volgende stap in het onderwijs. Als leidinggevende/teamleider heb je invloed op een heel docententeam en kan je samen voor het beste onderwijs zorgen. Daarnaast vind ik dat je als leidinggevende ook les moet blijven geven om het contact niet te verliezen. Ik zie dat niet als een verlies, ik zie dat als een kans. Sterker nog, ik zou heel graag minister van Onderwijs willen worden. Ik heb geen meerdere universitaire studies gedaan, ik ben geen raad van bestuur, directeur enz, maar ik heb wel heel veel ervaring in het onderwijs, ik weet wat er speelt, ik weet wat er moet veranderen en ik weet wat belangrijk is. Ik zou als minister van onderwijs willen zorgen dat het beroep aantrekkelijker wordt en de kwaliteit van onderwijs verbeterd wordt. Hoe ik dit ga bereiken’? Geen idee, kom maar op met de tips 😉

Vraag: Wat vind jij nou van Johnny de Mol? Jij kent hem toch?

Antwoord: Gek genoeg is dit een van de meest gestelde vragen. Aangezien ik hem 4 keer heb gezien, denken mensen dat ik hem ken en hier een mening over heb. Ik vond het geweldig om 3 keer bij HLF8 aan te mogen schuiven aan tafel, de sfeer was heel relaxed en Johnny was heel gezellig, open en aardig naar al zijn gasten toe. Hij heeft geregeld dat ik met mijn mentorklas een rondleiding kreeg achter de schermen en ze mochten bij een uitzending in het publiek zitten. Dit was een geweldige ervaring voor ze en ik ben voor dit alles enorm dankbaar. Over zijn privé leven heb ik geen mening.


‘Hoge bomen vangen veel wind’, werd me laatst gezegd toen ik hierover begon. Laten we daar dan maar windmolens op zetten en samen het onderwijs een stukje beter en mooier maken! (Loesje)